ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΚΡΥΧΩΡΙΟΥ
Αρχική Σελίδα | Το Σχολείο | Το προσωπικό | Δραστηριότητες | Εκπαιδευτικό Υλικό  
 
Φωτογραφικό αρχείο
Τοπικός Τύπος
Σύλλογος γονέων
Συνδέσεις
Επικοινωνία

Τα προγράμματα του σχολείου

Σχολικό έτος 2009-2010

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Θέμα «Η διαχείριση των απορριμμάτων και η ανακύκλωση υλικών»


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Το θέμα «Η διαχείριση των απορριμμάτων και η ανακύκλωση υλικών», είναι θέμα  περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, και υλοποιήθηκε από τους μαθητές τριες των Γ΄,Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξεων του σχολείου μας.
Η επιλογή του θέματος έγινε στηριζόμενη στους παρακάτω κύκλους ενδιαφέροντος:

  1. Η διάθεση των απορριμμάτων αποτελεί οξύτατο πρόβλημα του πλανήτη που απαιτεί άμεση λύση.
  2. Η μόλυνση του φυσικού περιβάλλοντος, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης «κατασκευής» και απόρριψης σκουπιδιών.
  3. Τα παιδιά έρχονται σε καθημερινή επαφή με το πρόβλημα των σκουπιδιών στους χώρους που ζουν και κινούνται.
  4. Ενδιαφέρον των μαθητών για τα τοπικά προβλήματα.
  5. Δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο που παρουσιάζουν οξυμένο το πρόβλημα των απορριμμάτων.
  6. Ανάγκη μιας συστηματικής μεθόδου διαχείρισης  των απορριμμάτων.
  7. Η επιτακτική ανάγκη που επιβάλλει στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία την ανακύκλωση βασικών υλικών (χαρτί - αλουμίνιο - γυαλί, κ.ά.).

ΣΚΟΠΟΣ

  1. Η προσφορά γνώσεων και κυρίως η θετική και ενεργό συμμετοχή του μαθητή σε ότι έχει σχέση με τα απορρίμματα και τη διάθεσή τους.
  2. Η ανάπτυξη «νοοτροπίας» ανακύκλωσης από την πλευρά μαθητών και τοπικής κοινωνίας, στην προσπάθεια διατήρησης και προστασίας του περιβάλλοντος.
  3. Να αντιληφθούν τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης για τη μείωση των απορριμμάτων.

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ

  1. Επαφή των μαθητών/ τριών με ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της εποχής μας, τη διαχείριση των απορριμμάτων και εμπλοκή τους στη δραστηριότητα ανακύκλωσης χαρτιού.
  2. Κατανόηση του προβλήματος της  μόλυνσης του περιβάλλοντος, για το οποίο ευθύνονται τα απορρίμματα- παράγωγα πετρελαίου, γυαλί, αλουμίνιο.
  3. Εξοικείωση με την ιδέα  της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης προϊόντων συσκευασίας και την κατανόηση της αναγκαιότητας συμμετοχής όλων των πολιτών.
  4. Οι μαθητές να γίνουν ικανοί να: συλλέγουν-αναλύουν-αξιοποιούν πληροφορίες,  να προτείνουν λύσεις και να επιλύουν προβλήματα.
  5. Να συνειδητοποιήσουν τις πραγματικές υλικές τους ανάγκες και να σταθούν κριτικά απέναντι στο καταναλωτικό πρότυπο ζωής.
  6. Επαφή με ειδικούς επιστήμονες.
  7. Έκφραση με θεατρικά δρώμενα, ομαδικά παιχνίδια, κατασκευές, ζωγραφική, σχεδιασμός αφισών, παρουσίαση του προγράμματος στην τοπική κοινωνία. 

Ευαισθητοποίηση

  1. Προβολή video αναφορικά με το πρόβλημα των απορριμμάτων τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και σε εθνικό.
  2. Συγκέντρωση πληροφοριακού υλικού από βιβλία, παραμύθια, περιοδικά, εφημερίδες, διαδίκτυο. Από τον τοπικό τύπο συγκέντρωσαν πληροφορίες σχετικές με τη στάση που επικρατεί στο νομό αναφορικά με το θέμα «Απορρίμματα και Ανακύκλωση».
  3. Επίσκεψη στον ποταμό Καλέτζη που ρέει δίπλα στα σπίτια του χωριού, με στόχο την επί τόπου μελέτη και συλλογή στοιχείων παρατήρησης και έρευνας. Συγκέντρωση  σκουπιδιών που βρήκαν τα παιδιά  στις όχθες του ποταμού, καθώς και από το παραποτάμιο περιβάλλον και διαλογή αυτών σε: χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο, φαγώσιμα οργανικά, (ψωμί, πατάτες), φυσικά οργανικά (φύλλα), πλαστικά, μέταλλα και μικτά υλικά, δουλεύοντας σε ομάδες των 5 ατόμων. (Συγκεντρώσαμε σε ένα μικρό σωρό τα απορρίμματα. Οι μαθητές/ τριες κατά ομάδες κλήθηκαν να ταξινομήσουν τα απορρίμματα σε αυτά που είναι ανακυκλώσιμα, σε αυτά που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν και σε αυτά που μπορούν να μειωθούν).
  4. Έρευνα  ανακύκλωσης από την επίσκεψη στον ποταμό Καλέντζη :

    1. Ποια υλικά μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν όπως είναι ;
    2. Ποια υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν;
    3. Ποια υλικά μπορούν να μειωθούν;



Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

  1. Συνέντευξη από το Δήμαρχο του Δήμου Κάμπου Καρδίτσας (αριθμός απασχολούμενων υπαλλήλων, εργατών, οδηγών, αριθμός απορριμματοφόρων, κόστος καυσίμων, λιπαντικών, ελαστικών, συνεργείων (έτους), αριθμός ημερησίων δρομολογίων ανά απορριμματοφόρο) και από υπαλλήλους καθαριότητας του Δήμου.
  2. Επίσκεψη στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), στο Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) των Τρικάλων και στο Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών στο Αρτεσιανό Καρδίτσας.
  3. Συζήτηση μαθητών με τους γονείς τους για την αλλαγή στάσης σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και ανακύκλωσης.
  4. Κατασκευή αποκριάτικων στολών με ανακυκλώσιμα υλικά . Αποκριάτικο πάρτυ με τραγούδια για την ανακύκλωση και μηνύματα προς την τοπική κοινωνία.
  5. Παραγωγή γραπτού λόγου. Δημιουργία παραμυθιών (Η ιστορία ενός μπουκαλιού) και ποιημάτων και συμμετοχή τους σε διαγωνισμό περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
  6. Δημιουργία ακροστιχίδων και ερωτηματολογίων σχετικών με το θέμα, καθώς και κολλάζ με «άχρηστα αντικείμενα».
  7. Επίσκεψη στο σχολείο μας εκπαιδευτικής ομάδας του ΚΠΕ Μουζακίου και δημιουργία χαρτιού στην τάξη από ανακύκλωση εφημερίδων.

  8.  Ζωγραφική
  9. Κατασκευή «Χάρτινης Πολιτείας» από άχρηστα  υλικά..
  10. Κατασκευή κηροπηγίων, ανθοδοχείων, μολυβοθηκών από «άχρηστα» γυάλινα βαζάκια..
  11. Κατασκευή φυτώριου με κουτιά από γάλα και κεσεδάκια γιαουρτιού.
  12. Κατασκευή κάδων ανακύκλωσης από χαρτόκουτα για κάθε τάξη  του σχολείου.
  13. Κατασκευή ταϊστρών για πουλιά.
  14. Δημοσιεύσεις στον Τοπικό Τύπο για να προβληθούν οι δραστηριότητες των παιδιών, αλλά και για να ευαισθητοποιηθεί η τοπική κοινωνία αναφορικά με το οξύτατο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
  15. Σκουπιδοδρομία στο προαύλιο του σχολείου με τη συμμετοχή όλων των μαθητών/ τριών.
  16. Παρουσίαση σε έκθεση όλων των εργασιών των μαθητών/ τριών κατά τη λήξη του έτους στους γονείς, στους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στις Αρχές της εκπαιδευτικής κοινότητας. 
  17. Δραματοποίηση θεατρικού έργου «Το ποτάμι που θύμωσε».
  18. Δημιουργία αφίσας με μηνύματα αναφορικά με την διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση.
  19. Τραγούδι της ανακύκλωσης, μουσική χορός.

Είμαι μούρη και μαζεύω
μαζεύω δεν χαζεύω
μαζεύω τενεκέδες, πλαστικά, χαρτιά, γυαλιά
γιαουρτιού κεσέδες
κι αυτό μέσα!!
Στην ανακύκλωση τα πάω
τα σκουπίδια μου πετάω
σε σάκους, κάδους μπλε
κάντε ανακύκλωση ρε!!

Ανακυκλώστε - ανακυκλώστε
Τίποτα δεν πάει χαμένο

Συμπέρασμα:

  1. Οι μαθητές απέκτησαν βασικές γνώσεις για τις έννοιες απορρίμματα, διαχείριση απορριμμάτων, ρύπανση, μόλυνση, ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, ΧΥΤΑ. 
  2. Έδρασαν και ανακάλυψαν τα προβλήματα που σχετίζονται με τα σκουπίδια στις σύγχρονες κοινωνίες.
  3. Έμαθαν που πρέπει να πετάνε τα σκουπίδια τους, τι είδους απορρίμματα πετάνε και αν κάποια από αυτά δεν θα έπρεπε να πεταχτούν.
  4. Εργάστηκαν ομαδικά, βίωσαν ότι τίποτα στη ζωή δεν πετυχαίνεται ατομικά και ότι το πρόβλημα των απορριμμάτων για να λυθεί απαιτεί κοινή προσπάθεια.

 

Θεατρικό δρώμενο

ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΠΟΥ ΘΥΜΩΣΕ
Το θέμα επίκαιρο εφόσον τα απορρίμματα γίνονται όλο και περισσότερα εξαιτίας της αλόγιστης κατανάλωσης των ανθρώπων. Ο χώρος που διαδραματίζεται το έργο είναι το ποτάμι του χωριού το οποίο έχει μετατραπεί σε σκουπιδότοπο και σε εστία μόλυνσης. Το ψάρεμα έχει καταστεί ακατάλληλο λόγω της μόλυνσης του νερού και το ποτάμι θυμώνει και αποφασίζει να σταματήσει να κυλάει. Οι κάτοικοι του χωριού δεν έχουν νερό να ποτίσουν τα χωράφια τους και ο εργοστασιάρχης της περιοχής δεν μπορεί να λειτουργήσει το εργοστάσιό του. Οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι πρέπει κάτι να κάνουν και αποφασίζουν με τη βοήθεια του Δημάρχου να αρχίσουν να ανακυκλώνουν υλικά ώστε να μειώσουν τα απορρίμματα και να έχουν ένα πιο ευχάριστο και καθαρό περιβάλλον. Το ποτάμι αρχίζει πάλι να κυλάει και να δίνει απλόχερα το νερό του στους ανθρώπους του χωριού, οι ψαράδες ξαναρχίζουν το ψάρεμα και το καθαρό παραποτάμιο περιβάλλον χαρίζει στους επισκέπτες απόλαυση και αναψυχή. «Θεοδωρής Παπαϊωάννου 2005»

Διασκευή

Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΑΡΧΙΣΕ - ΩΡΑ ΓΙΑ ΔΡΑΣΗ

Οι εκπαιδευτικοί που υλοποίησαν το παραπάνω πρόγραμμα είναι:

  1. Παναγιώτης Κότσιαλος
  2. Νικόλαος Τζίκας
  3. Σωτηρία Μητσαρά
  4. Απόστολος Νεύρας

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Θέμα «Υγεία και Διατροφή»

Το παραπάνω πρόγραμμα υλοποιήθηκε από τις Α΄ και Β΄ τάξεις του Σχολείου μας. Εφαρμόστηκε η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και οι μαθητές/ τριες χωρίστηκαν σε εταιρικές ομάδες. Το θέμα εντάχθηκε αρμονικά στη διαδικασία του όλου αναλυτικού προγράμματος των Α΄ και Β΄ τάξεων καλύπτοντας ένα μεγάλο φάσμα από διδακτικές ενότητες σε πολλά μαθήματα.

Τα κριτήρια με τα οποία έγινε η επιλογή του θέματος είναι:

  1. Η υγιεινή διατροφή αφορά άμεσα τα παιδιά της σχολικής ηλικίας.
  2. Στην ηλικία αυτή έχουμε σταθεροποίηση των διατροφικών συνηθειών & δεξιοτήτων που έχουν άμεση επίπτωση στην υγεία.

ΣΚΟΠΟΣ

  1. Να γίνει τρόπος ζωής η υγιεινή διατροφή.
  2. Να πάρουν σωστή διατροφική αγωγή, κατανοώντας ότι αυτή είναι από τους βασικότερους παράγοντες υγείας που θα τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή.

ΣΤΟΧΟΙ:

  1. Γνωστικοί:
    1. Να αποκτήσουν υγιεινές συνήθειες διατροφής, υιοθετώντας υγιεινούς τρόπους διατροφής.
    2. Να φροντίσουν το σώμα τους.
    3. Να αντιληφθούν την αξία της σωστής διατροφής.
    4. Να κατανοήσουν την αξία της μεσογειακής διατροφής.
    5. Να ευαισθητοποιήσουν την οικογένειά τους.

  2. Συναισθηματικοί:

  3. Άσκηση ομαδικής εργασίας, ανάληψη πρωτοβουλιών από τους μαθητές.

  4. Ψυχοκινητικοί:

Συνεργασία, επικοινωνία, ανάληψη δραστηριοτήτων.

ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ

  1. Ανάγνωση εφημερίδων, περιοδικών, λογοτεχνικών βιβλίων με ανάλογη θεματολογία, άντληση πληροφοριών από το διαδίκτυο.
  2. Καταγραφή των διατροφικών τους προτιμήσεων, καθώς και των διατροφικών τους συνηθειών στην οικογένειά τους.
  3. Καταγραφή των τροφών που καταναλώνουν στο διάλειμμα.
  4. Συνάντηση με τους γονείς των παιδιών για ενημέρωση και συνεργασία.
  5. Επίσκεψη στο σχολείο μας παιδιάτρου και ενημέρωση των παιδιών για τη σημασία της διατροφής στην ανάπτυξη αλλά και στην γενικότερη υγεία του ανθρώπου.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  1. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, συζήτησαν τους κανόνες εργασίας και καθόρισαν τα θέματα.
  2. Επισκέφτηκαν καταστήματα τροφίμων όπως παντοπωλείο, μανάβικο, κρεοπωλείο, αρτοποιείο, ζαχαροπλαστείο, ψαράδικο, καθώς και εργαστήριο παρασκευής τυριού.
  3. Έκαναν «κολάζ» με θέμα τα είδη διατροφής που έχουν τα καταστήματα.
  4. Δημιούργησαν ταμπλό με φωτογραφίες από κατηγορίες τροφίμων.
  5. Κατέταξαν τις τροφές σε υγιεινές και μη.
  6. Ζωγράφισαν το αγαπημένο τους φρούτο ή το αγαπημένο τους φαγητό.
  7. Ακολούθησε έρευνα, συλλογή και παρουσίαση των πληροφοριών από τις ομάδες εργασίας στην τάξη και ανάρτηση των προβληματισμών.
  8. Διάβασαν αγαπημένα τους παραμύθια με φρούτα.
  9. Παρήγαγαν προφορικό και γραπτό λόγο.
  10. Έκαναν φρέσκο χυμό από πορτοκάλια, καθώς και φρουτοσαλάτα την ώρα του δεκατιανού. Πήραν υγιεινό πρωινό στο σχολείο.
  11. Κάθε ομάδα δημιούργησε την αφίσα της με το ανάλογο σύνθημα αναφορικά με την υγεία και τη διατροφή.
  12. Δημοσιεύσεις στον τοπικό τύπο για να προβληθούν οι δραστηριότητες των παιδιών και να επιτευχθεί η ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας αναφορικά με το θέμα της υγιεινής διατροφής και των διατροφικών συνηθειών ιδιαίτερα των παιδιών. 
  13. Τραγούδησαν, χόρεψαν (Μήλο μου κόκκινο... και Νεραντζούλα.).
  14. Παρουσίασαν με θεατρικό δρώμενο στην τοπική κοινωνία, στην αυλή του σχολείου, στο τέλος της σχολικής χρονιάς το πρόγραμμα που υλοποίησαν κατά τη διάρκεια του έτους.

 

Οι εκπαιδευτικοί που υλοποίησαν το παραπάνω πρόγραμμα:

  1. Σπύρος Αποστολόπουλος
  2. Σωκράτης Γιώρας

Σχεδιασμός προγράμματος: Σωτηρία Μητσαρά


Document made with Nvu