Τα προγρÜμματα του σχολεßου
Σχολικü Ýτος 2007-2008
Πρüγραμμα ΑγωγÞς Υγεßας
ΘÝμα: "ΔιαπροσωπικÝς ΣχÝσεις μεταξý των μαθητþν"
Το παραπÜνω πρüγραμμα υλοποιÞθηκε απü την Γ´ τÜξη του Σχολεßου μας με τη μÝθοδο project. Εφαρμüστηκε η ομαδοσυνεργατικÞ μÝθοδος διδασκαλßας και οι μαθητÝς/ τριες χωρßστηκαν σε ανομοιογενÞς ομÜδες.
Σκοπüς
μας Þταν να
γßνει
κατανοητü απü
τα παιδιÜ üτι
οι
ενÝργειες
και
γενικüτερα η
συμπεριφορÜ
ενüς ατüμου
επηρεÜζει τη
συμπεριφορÜ
ενüς Þ Üλλων
ατüμων και
συνεπþς
Ýχουμε
αλληλεπßδραση
και αμοιβαßα
ρýθμιση της
συμπεριφορÜς.
Η
αμοιβαιüτητα
αυτÞ
αποτελεß
ουσιαστικü
στοιχεßο των
διαπροσωπικþν
σχÝσεων και
χωρßς αυτÞν
δεν μποροýμε
να μιλοýμε
για
διαπροσωπικÝς
σχÝσεις.
ΚατÜ την φÜση
της
ευαισθητοποßησης
δüθηκε
ιδιαßτερη
Ýμφαση στη λÝξη
«κλειδß»
των
διαπροσωπικþν
σχÝσεων που
εßναι η
επικοινωνßα,
δηλαδÞ
αποτελεσματικÞ
ανταλλαγÞ
πληροφοριþν,
που
ολοκληρþνεται
με την
εδραßωση
αμοιβαßας
κατανüησης
ανÜμεσα σε
δυο Þ
περισσüτερα
Üτομα, ανÜμεσα
σε Ýνα πρüσωπο
και μια ομÜδα Þ
ανÜμεσα σε
δυο Þ
περισσüτερες
ομÜδες. Τα
παιδιÜ στη φÜση
αυτÞ
ενημερþθηκαν
απü
Παιδοψυχολüγο
του Κ.Δ.Α.Υ
την κ. ΠÝτσα
ΕλÝνη, η οποßα
μετÜ την
ενημÝρωση,
συζÞτησε με
τους μαθητÝς
τις
εξελßξεις
που μπορεß να
Ýχει μια
σχολικÞ τÜξη
και τα παιδιÜ
κατÝγραψαν τα
παρακÜτω:
- Ο μαθητÞς μπορεß να εßναι απÝναντι στους συμμαθητÝς του ως κοινü.
- Ο μαθητÞς και οι συμμαθητÝς του εργÜζονται δßπλα –δßπλα αλλÜ ατομικÜ ο καθÝνας.
- Ο μαθητÞς και οι συμμαθητÝς του αναπτýσσουν διαπροσωπικÝς σχÝσεις, δηλαδÞ αποτελοýν πραγματικÞ ομÜδα.
- Η θÝση του δασκÜλου στην τÜξη, για την ανÜπτυξη των διαπροσωπικþν σχÝσεων και συνεπþς της ομÜδας, εßναι θÝση μÝρος του συνüλου. ΑπÝχει απü την καθÝδρας θÝση και την μετωπικÞ διδασκαλßα Þ και της ερωτηματικÞς στÜσης.
- Η üλη διαμüρφωση του κλßματος της τÜξης επηρεÜζει θετικÜ Þ αρνητικÜ το μαθητÞ και ποτÝ ουδÝτερα.
Οι στüχοι μας Þταν να αντιληφθοýν τα παιδιÜ üτι:
- Η επικοινωνßα ολοκληρþνεται üταν υπÜρχουν δυο Þ περισσüτεροι Üνθρωποι.
- Η προûπüθεση για επικοινωνßα εßναι η ενσυνεßδητη Üσκηση απ’ αυτÜ επικοινωνιακþν διαδικασιþν (Πομποý –ΔÝκτη).
- Η ýπαρξη μηνýματος κοινοý ενδιαφÝροντος για τους συμμετÝχοντες.
- Τα Üτομα να εκφρÜζουν ελεýθερα τις απüψεις τους.
- ΣυστÞματα σταθερþν συμβüλων, για την εξυπηρÝτηση τη μετÜδοση του νοÞματος (λÝξεις, εικüνες, χειρονομßες, γλþσσα των αντικειμÝνων και πρÜξεων, ακüμη και της σιωπÞς).
Τα κριτÞρια με τα οποßα Ýγινε η επιλογÞ του θÝματος βασßστηκαν στο üτι η επικοινωνßα σÞμερα παρÝχει:
- ΕνημÝρωση
- Δυνατüτητα Üσκησης επιρροÞς
- ΑπαλλαγÞ απü την Ýνταση
- ΒÜση για κατανüηση και
- Συνεργασßα μεταξý ατüμων, ομÜδων και λαþν.
Μεθοδολογßα:
ΔιαθεματικÞ
προσÝγγιση
του θÝματος
και
ανακαλυπτικÞ
-
διερευνητικÞ
μÜθηση.
ΜÝθοδος project:
Ευαισθητοποßηση,
σχεδιασμüς,
εφαρμογÞ,
επεξεργασßα
υλικοý,
αξιολüγηση.
Η υλοποßηση
του
προγρÜμματος
εντÜχθηκε
στο πλαßσιο
της
ΕυÝλικτης
Ζþνης.
Δραστηριüτητες
1. Οι μαθητÝς
χωρßστηκαν σε
ομÜδες και
συζÞτησαν
τους
κανüνες
εργασßας.
2. ΣυμπλÞρωσαν
ερωτηματολüγια
σχετικÜ με
τις
καθημερινÝς
διαπροσωπικÝς
τους
σχÝσεις και
Ýκαναν
ανßχνευση των
προûποθÝσεων
κÜτω απü τις
οποßες
προÝκυψαν οι
σχÝσεις
αυτÝς.
3.Επικοινþνησαν
προφορικÜ,
γραπτÜ, με
μηνýματα
ηλεκτρονικÜ,
αλλÜ και με
το σþμα τους
μÝσα απü
δραματοποßηση
θεμÜτων της
καθημερινÞς
ζωÞς.
4.Οι μαθητÝς ζωγρÜφισαν θÝματα της σχολικÞς ζωÞς και Ýκαναν «κολÜζ» με θÝμα τα εßδη επικοινωνßας.
5.
Παρουσßασαν
με θεατρικü
δρþμενο στην
τοπικÞ
κοινωνßα, στην
αυλÞ του
σχολεßου,
στο τÝλος
της σχολικÞς
χρονιÜς το
πρüγραμμα που
υλοποßησαν
κατÜ τη
διÜρκεια
του Ýτους.
9. Η παρουσßαση
Ýγινε και στο
ΚινηματοθÝατρο
Καρδßτσας
και την
παρακολοýθησε
το κοινü και
πολλÜ
σχολεßα της
πüλης.
Εκπαιδευτικüς
που
υλοποßησε
το παραπÜνω
πρüγραμμα:
Τζßκας Νßκος
Πρüγραμμα ΑγωγÞς Υγεßας
Το
παραπÜνω
πρüγραμμα
υλοποιÞθηκε
απü τις Α´ και Β´
τÜξεις του
Σχολεßου
μας.
Εφαρμüστηκε η
ομαδοσυνεργατικÞ
μÝθοδος
διδασκαλßας
και οι
μαθητÝς/
τριες
χωρßστηκαν σε
εταιρικÝς
ομÜδες.
Οι στüχοι
μας Þταν:
Γνωστικοß:
υγιεινÝς
συνθÞκες
διατροφÞς.
Συναισθηματικοß:
Üσκηση
ομαδικÞς
εργασßας,
ανÜληψη
πρωτοβουλιþν
απü τους
μαθητÝς.
Ψυχοκινητικοß:
συνεργασßα,
επικοινωνßα,
ανÜληψη
δραστηριοτÞτων.
Τα
κριτÞρια με
τα οποßα Ýγινε
η επιλογÞ
του θÝματος
εßναι:
1. Η υγιεινÞ
διατροφÞ
αφορÜ Üμεσα τα
παιδιÜ της
σχολικÞς
ηλικßας.
2.Στην ηλικßα
αυτÞ Ýχουμε
σταθεροποßηση
των
διατροφικþν
συνηθειþν &
δεξιοτÞτων,
που Ýχουν
Üμεση επßπτωση
στην υγεßα
τους.
Σκοπüς
του
προγρÜμματος
Þταν να γßνει
τρüπος ζωÞς η
υγιεινÞ
διατροφÞ.
Για την
ευαισθητοποßηση
των μαθητþν/
τριþν
επισκÝφτηκε
το σχολεßο
μας ο
παιδßατρος κ.
ΜουτσανÜς
και
ενημÝρωσε τα
παιδιÜ για τη
σημασßα της
διατροφÞς
στην ανÜπτυξη
αλλÜ και στην
γενικüτερη
υγεßα του
ανθρþπου.
Μεθοδολογßα:
ΔιαθεματικÞ
προσÝγγιση
του θÝματος
και
ανακαλυπτικÞ
-
διερευνητικÞ
μÜθηση.
ΜÝθοδος project:
Ευαισθητοποßηση,
σχεδιασμüς,
εφαρμογÞ,
επεξεργασßα
υλικοý,
αξιολüγηση.
Η υλοποßηση
του
προγρÜμματος
εντÜχθηκε
στο ημερÞσιο
πρüγραμμα μÝσα
απü το μÜθημα
της γλþσσας,
της
αισθητικÞς
αγωγÞς και
της μελÝτης
του
περιβÜλλοντος.
Θεματολογßα
προγρÜμματος:
1. Η τροφÞ μου
(εßδη τροφßμων
-ποσüτητα-ατομικÝς
επιλογÝς).
2. Το γεýμα
(τρüφιμα –
ομÜδες τροφþν-
θρεπτικÝς
ουσßες-
πρωινü-
πρüχειρο
φαγητü-
μεσογειακÞ
διατροφÞ
-υγιεινü
γεýμα).
3. Η μαγεßα της
κουζßνας (
τρüποι
μαγειρÝματος-
υγιεινÝς
συνταγÝς-
προφυλÜξεις).
4. Το ταξßδι της
τροφÞς: Απü τη
φýση στο πιÜτο
μας
(αποθÞκευση-
συντÞρηση- ψýξη-
κατÜψυξη-
πÜστωμα-
κονσÝρβα).
5.
Διαιτολüγιο
– ασθÝνειες.
6. ΑγορÜ
προúüντων-διαφÞμιση
(παρουσßαση
τροφßμων-
τρüποι
διαφÞμισης-
Üντληση
πληροφοριþν
απü τις
ετικÝτες).
Δραστηριüτητες
1. Οι μαθητÝς
χωρßστηκαν σε
ομÜδες,
συζÞτησαν
τους
κανüνες
εργασßας
και
καθüρισαν τα
θÝματα.
2. ΣυμπλÞρωσαν
ερωτηματολüγια
σχετικÜ με
τις
διατροφικÝς
τους
συνÞθειες
και Ýκαναν
ανßχνευση
γνþσεων σε
θÝματα
διατροφÞς.
3.ΕπισκÝφτηκαν
καταστÞματα
τροφßμων üπως
παντοπωλεßο,
μανÜβικο,
κρεοπωλεßο,
αρτοποιεßο,
ζαχαροπλαστεßο,
ψαρÜδικο,
καθþς και
εργαστÞριο
παρασκευÞς
τυριοý.
4.Οι μαθητÝς
Ýκαναν
«κολÜζ» με
θÝμα τα εßδη
διατροφÞς
που Ýχουν τα
καταστÞματα.
5.
Χωρßσανε τα
εßδη σε
ομÜδες
τροφßμων και
με την
βοÞθεια του
κ. Μαγουλιþτη
Απüστολου
(Επßκουρου
ΚαθηγητÞ του
Πανεπιστημßου
Θεσσαλßας,
ΤμÞμα
ΠροσχολικÞς
ΑγωγÞς)
κατασκεýασαν
με
εφημερßδες
και χρþματα
τρüφιμα τα
οποßα
κατηγοριοποßησαν
και τα
τοποθÝτησαν
στην τροφικÞ
πυραμßδα.
6. ΠαρÞγαγαν
προφορικü
και γραπτü
λüγο.
7.
Ακολοýθησε
Ýρευνα
συλλογÞ και
παρουσßαση
των
πληροφοριþν
απü τις ομÜδες
εργασßας
στην τÜξη.
ομÜδα
Α
|
ομÜδα
Β
|
ομÜδα
Γ
|
ΓαλακτοκομικÜ
|
Φροýτα
-λαχανικÜ
|
ΚρÝατα
|
ΓÜλα …
|
ΑχλÜδι
…
|
Κοτüπουλο
…
|
Γιαοýρτι
…
|
ΦασολÜκια…
|
Αυγü …
|
ΤυριÜ,
παγωτÜ …
|
ΛÜχανο
…
|
ΑλλαντικÜ
…
|
8. Παρουσßασαν με θεατρικü δρþμενο στην τοπικÞ κοινωνßα, στην αυλÞ του σχολεßου, στο τÝλος της σχολικÞς χρονιÜς το πρüγραμμα που υλοποßησαν κατÜ τη διÜρκεια του Ýτους.
9. Η παρουσßαση Ýγινε και στο ΚινηματοθÝατρο Καρδßτσας και την παρακολοýθησε το κοινü και πολλÜ σχολεßα της πüλης.
Εκπαιδευτικοß
που
υλοποßησαν
το παραπÜνω
πρüγραμμα:
Κüτσιαλος
Παναγιþτης
Μερεντßτη Ντßνα
Περιβαλλοντικü πρüγραμμα
ΘÝμα: «Προστασßα των δασþν απü τις πυρκαγιÝς»
Το
παραπÜνω
πρüγραμμα
υλοποιÞθηκε
απü τις Ε´ και
ΣΤ´ τÜξεις του
Σχολεßου
μας με τη
μÝθοδο project.
Εφαρμüστηκε η
ομαδοσυνεργατικÞ
μÝθοδος
διδασκαλßας
και οι
μαθητÝς/
τριες
χωρßστηκαν σε
ανομοιογενÞς
ομÜδες.
Στüχος μας
Þταν να
αναδειχτεß η
μεγÜλη
σημασßα που
Ýχουν τα δÜση
στη ζωÞ μας, η
ανÜπτυξη
θετικÞς
στÜσης
απÝναντι στην
προστασßα
τους απü τις
πυρκαγιÝς
και η
συνεργασßα
μεταξý των
μαθητþν/ τριþν.
Στη φÜση της
ευαισθητοποßησης
Ýγινε αναφορÜ
και προβολÞ
βßντεο
σχετικÜ με
τις
πυρκαγιÝς
στο νομü
Ηλεßας, καθþς
και προβολÞ
εικüνων που
αφοροýσαν το
πþς θα εßναι η
γη χωρßς δÜση
εξαιτßας των
πυρκαγιþν. Τα
παιδιÜ
ανταποκρßθηκαν,
βρÞκαν
πληροφορßες
απü
διαφορετικÝς
πηγÝς üπως
εφημερßδες,
περιοδικÜ,
εγκυκλοπαßδειες,
βιβλßα, internet.
ΣυμπλÞρωσαν
ερωτηματολüγια
σχετικÜ με το
θÝμα και Ýκαναν
ανßχνευση
γνþσεων σε
θÝματα
περιβÜλλοντος.
ΚατÜ τη
διÜρκεια
υλοποßησης
του
προγρÜμματος
οι μαθητÝς
επισκÝφτηκαν
την
πυροσβεστικÞ
Καρδßτσας
και
παρακολοýθησαν
κατÜσβεση
εικονικÞς
πυρκαγιÜς απü
τους
πυροσβÝστες.
Οι ειδικοß
που
επισκÝφτηκαν
το σχολεßο
μας ýστερα απü
πρüσκληση των
μαθητþν, Ýδωσαν
τις δικÝς
τους
πληροφορßες
στις
ερωτÞσεις
τους και
ακολοýθησε
συζÞτηση πÜνω
στο θÝμα αυτü.
ΑποκτÞθηκε
με αυτüν τον
τρüπο μßα
σφαιρικÞ
αντßληψη και
Ýγκυρη γνþση
για την
χρησιμüτητα
των δασþν και
την προστασßα
αυτþν απü τις
πυρκαγιÝς.
Επßσης, οι
μαθητÝς Ýμαθαν
να
συγκεντρþνουν
πληροφορßες,
να τις
κατανοοýν, να
τις
αξιολογοýν
και να
παρÜγουν
δικÝς τους.
Επßσης, στις
φÜσεις του
προγρÜμματος
παρÞγαγαν
γραπτü λüγο,
ασχολÞθηκαν
με ζωγραφικÞ
και κολÜζ
και
συμμετεßχαν
σε θεατρικü
δρþμενο το
οποßο
αφιÝρωσαν
στον πλÜτανο
της αυλÞς
του
σχολεßου.
Στο τÝλος της σχολικÞς χρονιÜς παρουσßασαν στο κοινü τις δραστηριüτητÝς τους με πολý επιτυχßα.
Ο τοπικüς τýπος και η αθηναúκÞ εφημερßδα Ελευθεροτυπßα Ýγραψαν θετικÜ σχüλια για την παρουσßαση περιβαλλοντικοý προγρÜμματος απü τους μαθητÝς/ τριες του δημοτικοý σχολεßου Μακρυχωρßου Καρδßτσας.
Εκπαιδευτικοß
που
υλοποßησαν
το παραπÜνω
πρüγραμμα:
ΑσκητÞς
Σεραφεßμ
Κßτσιου ΕλÝνη